Wednesday, February 24, 2010

Berimaginasi tentang Kejayaan

Seperti biasa, semalam adalah satu pengalaman yang indah.  Dan permulaan kepada hari ini adalah pagi yang indah.  Keindahan pagi memakau saya dan mula beberapa curahan idea datang bertali arus.  Antara perkara yang terlintas di minda saya pagi ini.  Alangkah  baiknya, sekiranya aku mempunyai sebuah pusat pengajian tinggi sendiri. 

Bagaimana rupa bentuknya  pusat pengajian ku nanti.  Mungkin akan ada beberapa buah bangunan yang menempat pusat-pusat pengajian daripada pelbagai cabang akademik.  Termasuk ilmu-ilmu sekular dan ilmu agama. ( walaupun semua ilmu itu adalah ilmu agama).  Aku mula membicarakan tentang kemudahan yang bakal ditempatkan kepada pelajar-pelajarku.  Ohhh, yang pertama mungkin sebuah masjid, di tengah-tengah kota pendidikan itu. Masjid ini mampu diakses oleh semua pelajar dengan mudah. Sama ada lelaki ataupun wanita.  Dan tentu sekali di antaranya terdapat jara-jarak tentu untuk menjamin keselamatan maruah pelajar-pelajar ku sama ada lelaki atau wanita. Wahh.. semakin seronok aku berimaginasi.

Kemudian, Universiti itu akan saya sediakan kemudahan-kemudahan yang cukup untuk pembangunan fizikal dan kognatif, minda pelajar. seperti padang rekerasi, sebuah kolam buatan manusia yang luas untuk aktiviti air, sebuah sungai yang sentiasa mengalir dan deruan airnya memberikan  ketenangan kepada minda.  Dan sungai ini akan ku letakan berdekatan dengan perpustakaan dan pusat sukan untuk memudahkan perkembangan mental dan fizikal.  Oh tentu sekali, perpustakaan itu akan dilengkapkan dengan kemudahan tekonologi yang terkini. buku-buku daripada semua tamadun manusia dan seumpamanya.

ahh.. saya lupa untuk menamakan apakah nama universiti itu.  Mungkin Univerisiti Antarabangsa Damak.  Pusat pengajian ilmu-ilmu terulung di dunia.  Khazanah dunia untuk dicintai.

Sistem pengajian secara fleksibel, dan sepenuh masa.  Kehidupan harian dengan belajar. Budaya manusia cintakan ilmu. Manusia yang suka kepada  buku-buku, manusia yang sayang kepada tamddun dan menghormati antara satu sama lain.  Wah.. hebatnya Universiti ini.  Akan saya jemput pakar-pakar ilmu seluruh bidang untuk ditempatkan di sana. Wahh tentu sekali,... tarikan mereka adalah wang , gaji.  Ahh,... itu hanya masalah kecil bagi ku yang pada waktu itu telah kaya raya.  Mungkin kekayaan ku pada waktu itu telah boleh mengalahkan Bill Gate.  Pemilik asset komputer terkaya di dunia.   Wah.. hebatnya..


Prinsip dan kosep utama yang akan ditekankan ialah konsep pembelajaran secara percuma.  Tiada yuran pengajian dikenakan. Mungkin apa yang perlu dibayar oleh pelajar adalah makan minum mereka.  Buku-buku sudah terkumpul lengkap diperpustakaan.  Carilah ilmu. tanpa segan. belajarlah.. selagi mahu.  Universiti Damak merupakan universiti terulung di dunia pada waktu itu. ha ha..

aku tersenyum sendirian.  Bebas sungguh imaginasiku terbang.  Maklumlah ia tidak bertiket seperti kita hendak terbang bersama " Air Asia, Firefly, MAS, Garuda, dan macam-macam lagi.. tidak perlu rasa bersalah untuk berimiginasi kerana itu adalah kemampuan diri secara percuma.

Namun.. itu adalah matlamat murni ku... lahir daripada kebusukkan sistem yang ada sekarang.

damak09-
Jalan Salor
25/02/2010
10.08am

No comments:

Pages


ShoutMix chat widget
 

Palomar