Tuesday, February 16, 2010

Wah!!!!.. kayanya mereka!

Membaca laman web pusat zakat selangor di http://www.e-zakat.com.my/baru/agihan/asnaf_layak.asp. tentang syarat -syarat sah zakat menyatakan hanya lapan ( 8) asnaf yang layak menerima zakat. Antaranya mereka yang sedang belajar di jalan Allah, fakir miskin,anak yatim, Amil, Mualaf, ibnil Sabil, Riqab- hamba muqtab yang ingin memerdekakan diri, Gharim- orang islam yang berhutang untuk membeli keperluan asas dan masalah diri.

Ia memberikan kesan mendalam kepada saya  tentang senarai terbaru yang keluar media perdana hari ini: Senarai Individu terkaya di Malaysia!...di Di utusan Malaysia :
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0217&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_03.htm

Suatu yang klise dan budaya dalam kapitalis akan merengangkan jurang-jurang pendaptan dan harta antara golongan jerung dan anak bilis malah mungkin plankton.  Golongan 8 asnaf itu mungkin diibaratkan seperti plankton.  Sering menjadi makanan bukan setakat bilis,malah semua ikan termasuk ikan paus yang diumumkan hari ini. 

Kagum sungguh ku , Sungguh kaya Malaysia!... mereka mampu mengumpul harta berbilion ringgit.  Dari mana datangnya wang itu.  Tentu sekali dari usaha dan penat lelah mereka- mungkin atau daripada saham-saham.  Kata orang sekarang duit jana duit. Tidak perlu penat bekerja.


Bukan cemburu dengan kekayaan yang dimiliki cuma kesal dengan sistem yang ada kerana semacam tidak lagi praktikal kerana telah mengabaikan sebahagian masyarakat massa yang menjadi penyumbang kepada kekayaan negara.

Saya pernah mendegar kisah kemuliaan Tan Seri Syed Mokhtar Al- Bukhari yang menubuhkan badan-badan amal dan mengeluarkan zakat sebagai tuntutan utama Muslim.  Saya amat kagum yang hartawan yang pemurah dan ikhlas.  Kisah-kisah ini telah berlaku pada zaman nabi dahulu kala dan merupakan satu teladan umat yang wajar diikuti.  Namun, berapa kerat hartawan kita seperti beliau.  Dan soalan cepu emas. Berapa ramai Hartawan kita yang berani mengisthiyarkan harta mereka.  Mungkin kerana takut diburu zakat atau LHDN.

Soal yang paling penting sekarang ialah mengimbangi kekayaan negara yang diibaratkan oleh Dr M sebagai sebiji kek yang dipotong secara sama besar saiznya.  Isunya adalah itu betul-betul berlaku.  Adakah size potongannya sama besar.  Kalau sama besar tentu sekali tidak akan berlaku dengan ketara mereka yang merempat dijalanan yang makan 2-3 kali seminggu berbanding dengan merek yang membelanjakan RM 10,000 untuk satu hidangan.

Inilah yang paling ditakuti oleh Islam. Mekanisme zakat adalah untuk mengurangkan jurang ini.  memang tidak dapat dinafikan akan wujud mereka yang kaya dan miskin.  Namun, sekiranya ia dilakukan secara berkesan dan semua yang umat timbul kesedaran untuk mengeluarkan zakat secara ikhlas tentu sekali ia akan banyak membantu menyelesaikan masalah umat manusia dan menjana sistem ekonomi dengan bekesan.

Kita mesti mengakui bahwaa kegagalan sistem kapitalis semakin ketara.  Ramai tokoh-tokoh ekonomi melihat kegagalan menguruskan ekonomi ini berpuca daripada sikap manusia yang tamak dan haloba.
Manakan tidak?.. Asas masalah dalam ekonomi kapatalis ialah "kehendak menusia tidak terhad dan sumber-sumber ekonomi terhad". apabila ekonomi diasaskan kepada kehendak ( nafsu) tentu sekali ia akan menjadi chaos dan lintang pukang.  Tiada unsur-unsur amanah dan pengurusan moral / akhlak dalam sistem ekonomi kapitalis.  Di dalam Al- Quran. Allah ada berfirman antara lain bermaksud ( ringksan): sekiranya kami berikan segunung emas kepada manusia tentu sekali mereka mahukan segunung emas yang lain".  oleh itu, adakah wajar asas  nafsu ini yang diletakan sebagai tunggak utama dalam sistem ekonomi kapitalis!.. Tentu sekali. mereka ini kurang makan sup belut - kerana sup belut pun kaya dengan omega 3..

Menjadi satu tanggungjawab bersama seluruh manusia untuk menolak sistem kapitalis yang diibaratkan seperti "kudis orang baik" yang semakin membengkak dan menjadikan lena malam resah, belunjur pagi tak kena". Ia akan semakin merosakkan sistem tubuh badan manusia yang sedia ada. Kesannya akan melahirkan lebih ramai mereka yang miskin dan mereka yang keluar namanya hari ini akan tetap di situ bertahta menguasai kepala rakyat Malaysia untuk menaruh mimpi malam untuk menjadi seperti mereka.  Sedangkan suiznya berada pada mereka.  Mereka boleh menggulingkan ekonomi negara pada bila-bila masa sekiranya mereka mahu berbuat demikian.  Oleh itu, ancaman kapitalis ini , harus dilihat untuk setiap masa sama ada jangka panjang atau pendek.  Sesuatu bergelegar di minda mereka malam ini. Esoknya menjadi kenyataan.  Bagi mereka yang tidak beriman. ia akan menjadikan mereka lupa diri mengulangi kisah Firaun dan Haman.  Oleh itu menjadi satu kewajipan kepada kita semua dan pemerintah untuk bercita-cita dan menaruh impian ,malah melakukan sesuatu yang nyata untuk merealisasikan kemurniaan sistem ekonomi Allah S.W.T

No comments:

Pages


ShoutMix chat widget
 

Palomar