Monday, February 15, 2010

TABIK SPRING UNTUK BAPA MERTUA KU

Cuti Tahun baru Cina 2010 memberikan satu pengalaman berbeza bagiku. Aku berkesempatan untuk pergi melihat dan cuba merasai pengalaman hidup di kawasan terpencil.  Ah....susah untuk digambarkan dengan kata-kata.  Namun dengan keterbatasan perkataan aku cuba untuk menggambarkan pengalaman untuk dijadikan satu pendoman bagi diriku.

Susah untuk ku gambarkan hampir 40 tahun dulu. Bagaimana seorang lelaki yang berjiwa kental bersama isterinya membuka tanah hutan sendirian sedikit demi sedikit.  Dibalaknya hutan.. ditebangnya... bersama dua anak lelaki menggunakan tenaga empat kerat. Pokok balak yang beberapa meter besarnya bukan penghalang. yang penting untuk mendewasakan dan memberikan kehidupan dan pembelajaran yang sempurna kepada 9 orang anak-anaknya.  Cabaran dan pedih jerih yang tidak dapat ku gambarkan.  Namun ku cuba gambarkan ku fahami satu perkara.. betapa ajaibnya cita-cita, harapan dan impian yang Tuhan kurniakan kepada manusia.  Hanya dengan tubuh empat kerat.. Beliau memapu menebang hutang tebal hampir 40 ekar sendirian. Wahhhh.. termenung panjang aku!.. menitis air mata jantan ku...kental dan besar sungguh pengorbanan bapa mertuaku dalam menyempurnakan amanah suami, bapa, seorang muslim.


Aku... hanya dua malam dipondok kecil.. tanpa elektrik,, tanpa line 3G, tanpa hp... terasa bodoh dan kosong, menebas anak-anak pokok tidak sampai 50 meter.. sudah mengeluh dan banyak berehat dari bekerja.  Sungguh terpegun dan kagum aku dengan semangat kental beliau.  Aku bersyukur kerana Tuhan mentakdirkan aku belajar sesuatu dari Bapa mertua ku.  Hasilnya 7 daripada 9 orang anaknya menjadi orang yang berjaya dan dapat belajar di menara gading.  Dan salah seorangnya adalah isteriku.

semasa kami.. masuk ke kawasan kebun getah berusia 40 tahun.. itu.. dapat ku lihat matanya berkaca-kaca gembira.. dan masih sebati kuat cita-citanya untuk berjasa kepada tanah.  Dengan sisa-sisa.. tenanga yang ada dengan usia nya mencecah 79 tahun. masih mahu ia berusha untuk menebas pokok-pokok yang besar.. ku bertanya sendirian. untuk apa bapa mertuaku lakukan itu semua... bukankah dia sudah berjaya?... amanahnya telah tercapai dengan jayanya.

Ku Yakin,, tiada lagi anak-anak akan menyalahkan beliau kerana beliau telah memainkan peranan sebagai mungkin..  ku jawab... ohh ia tiada lain.. ia hanya kerana prinsip dan mungkin teladan kepada anak cucu dan cicitnya termasuk aku!

Hebat sungguh cita-cita manusia....

Ku termenung lagi.. dan terfikir... ya.. apa yang mustahil... yang mustahil ialah tiada apa- apa.. ataupun tiada cita-cita.. bagaimana tembok besar China terbina, bagaimana...bukit / gunung di Juruselam terbina, bagaimana Anngkor wat terbina,, bagaimana semuanya itu terbina kalau bukan cita-cita..

Yang penting adalah cita-cita yang konsisten...
jom kita bercita-cita untuk membentuk satu pemerintahan yang adil.. dan jadikan ia konsisten..

ayuhh..............

No comments:

Pages


ShoutMix chat widget
 

Palomar