Thursday, November 09, 2006

Membatukan hati untuk berkata TIDAK

Membatukan Hati untuk berkata TIDAK

Ada satu kisah seorang petapa muda di dalam komputer. Sering melihat dunia melalui kaca tetingkap. Meramal dan bercakap tentang alam semesta jaga raya tanpa had.

Utuh dan kekal, matlamat untuk menemui kebenaran dan ilmu.

Ternyata banyak sekali yang datang, ia perlu bertapis dan seimbang. Kenyataan hidup era ini amat pelik untuk dihitung. Ada resah asam garam yang menguji keseimbangan. Tetapi, siapakah di antara kita yang sekebal itu? Tanya petapa muda kepada dunia diri?

Aku?, Ya mengapa tidak aku. Adakah mustahil untuk menjadi demikian? Soalan itu, pelik tetapi terdetik di dalam hatinya. Mengapa ia harus bertanya demikian?

Cubalah kau melihat keadaan dirimu, cermin dan cari kekuatan diri!,Wahai petapa muda?

Ia akan datang dan berada di dalam diri mu. Bersembunyi bersama kisah lama. Lupakan neratif itu. Lihatlah dunia dari dalam computer. Adakah kau lega dan puas dengan tragedi, ilmu dan manusia ?. Mengapa kau diam? Tidak beranikah kau untuk menjawab apa yang di utarakan ini?

Pernah dahulu, kau merenung di dalam mangkuk air dan berkata. “ kisah kita kuat dan akan tetap melampaui zaman”. Sekarang zaman cuba mencabarmu. Adakah kau tetap dan redha dengan kententuan ini. Petapa, air itu amat fleksible, cepat berubah. Adakah andaian ini terkena pada diri mu?

Mula lah dari awal? Dengan bismillah yang betul dan berkata, ilmu dan cinta yang dicari untuk Ilahi dan bukan untuk nafsu diri.

Akur dan redha dengan ketentuan nampaknya telah menjadi syarat utama pencari ilmu di maya pada ini. Tidak boleh dipaksa dan terlalu tamak mengejar yang jauh sedangkan yang pijak itu adalah bayang-bayang bila kau dongak ke langit.

Damak09.

6.56 pagi 10/11/2006.

Kiasan berlagu, bercerita untuk seseorang yang akan menemui rahsia dibalik cerita. Naratif yang halus untuk jiwa yang halus untuk menyatakan hasrat hati secara halus. Bukan negeri dan takut.. tapi bersuara di dalam delema.

No comments:

Pages


ShoutMix chat widget
 

Palomar